Bij EEGA Groep vinden we het belangrijk om wat te betekenen voor de samenleving. We ontwikkelen buitengewoon. Als EEGA Groep willen we verschil kunnen maken. Op welk gebied? Op sociaal gebied. Onder de noemer ‘Social Impact’ willen we impact maken en ervoor zorgen dat dit daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor mensen. Sietze Henstra (directeur) licht dit graag toe. “We willen echt wat betekenen met z’n allen.”
Het begrip Social Impact wordt te pas en te onpas gebruikt. Wat is nu daadwerkelijk de definitie van Social Impact?
“Als ik eerlijk moet zijn denk ik dat die er niet is. Persoonlijk verwacht ik ook niet dat deze er gaat komen. Met dit begrip kun je verschillende kanten op. Wel kan ik vertellen waar EEGA Groep heen wil op het gebied van Social Impact. Binnen EEGA Groep werken we met mensen. Waar mensen (samen)werken wil je dat iets gebeurt. Er moet iets ontstaan. Dan maak je impact. Social Impact is dat het dan daadwerkelijk ook van toegevoegde waarde is voor mensen. Bij EEGA Groep werken we op het snijvlak van Mens en Arbeid. In dat geval betekent impact net iets meer dan je normaal zou verwachten.”
Welke affiniteit hebben de medewerkers van EEGA Groep met dit onderwerp?
“Wij voelen ons erbij thuis. Het staat dicht bij ons team. Logisch, want al onze medewerkers werken voor en met mensen. Dat drijft ze. Het zou ook onbegrijpelijk zijn als dat niet het geval was. Als EEGA Groep willen we echt iets betekenen met z’n allen. Dat vinden we belangrijker dan bijvoorbeeld zoveel mogelijk geld verdienen.”
Met Social Impact kun je het verschil maken voor en met anderen.
“Ja, dat is precies waarom we dit onderwerp belangrijk vinden! Dat is ook mijn intrinsieke motivatie om wat met Social Impact te doen. We willen het verschil maken voor maar ook mét anderen. Het moet meer opleveren dan alleen geld en winst. Als dat niet het geval is mis ik wat. Dat is een keuze die je maakt. Natuurlijk is dit makkelijk zeggen. Laat ik het dan proberen te illustreren met een voorbeeld. Bij EEGA Groep werken we nauw samen met Strobox. We zouden ervoor kunnen kiezen om de Strobox-panelen grotendeels machinaal te laten produceren. Daar kiezen we niet voor. Bewust niet. We kiezen ervoor om de Strobox-panelen in een leerwerksetting te produceren. Mensen raken er daardoor bij betrokken. Is dat commercieel het meest aantrekkelijk? Nee, absoluut niet. Waarom kiezen we er dan toch voor? Omdat we impact willen maken.”
Hoe kan je Social Impact creëren?
“Door het echt te doen. Vorig jaar hebben wij een Social Impact Manager in dienst genomen. Hij richt zich volledig op dit thema. Hiermee geven we als organisatie aan: Social Impact is voor EEGA Groep een belangrijk thema. We geven onze Social Impact Manager ook de ruimte en middelen om zich te focussen op dit thema. Als je een onderwerp serieus neemt moet je dat ook laten zien. Hopelijk doen we dat op deze manier. Een ander voorbeeld is dat we onlangs een buitengewone samenwerking zijn gestart met het jonge schaatstalent Eline Jansen. Dat past bij ons onder het kopje ‘talentenontwikkeling’. We zijn een van de grootste sponsoren van Eline. Staan we met koeienletters op haar schaatspak? Nee, daar gaat het ons niet om. Samen met haar willen we impact maken, dan hoeven we niet per se altijd vol in beeld te komen.”
‘Mensen willen echt weten wat Social Impact is’
Welke richting wil EEGA Groep verder op met Social Impact?
“Dat we in dit hele onderwerp voorlopers zijn en blijven. Dat is een hele korte samenvatting. Zelf vinden we dat we voorloper zijn op dit gebied. Samen met een aantal andere bedrijven, uiteraard. Hoe ik dat merk? Door alle reacties die we ontvangen op uitingen over Social Impact. Mensen willen echt weten wat Social Impact is. Partijen willen met ons hierover brainstormen. Wij staan er ook open voor om hierover te praten en dit onderwerp kleur te geven.”
Hoe wil je dit onderwerp kleur geven?
“Neem bijvoorbeeld de EEGA Themadag. Deze dag organiseren we jaarlijks. In 2020 stond deze Themadag in het tekenen van Social Impact. ‘Social impact, van een nood naar een deugd’ was het onderwerp. Helaas hebben we door de coronasituatie deze dag niet door kunnen laten gaan, maar wat in het vat zit verzuurt niet. Acht jaar geleden zijn we begonnen met de Themadag. Toen hadden we dertig bezoekers. Inmiddels zijn het er ieder jaar ruim 120. Dat is ook Social Impact. Waarom dan? Omdat tijdens deze dagen dingen met elkaar besproken worden waar je wat aan hebt. Zinnige onderwerpen komen aan bod. Het enthousiasme van onze dagvoorzitter Sabine Uitslag (voormalig politicus van CDA) is ook mooi om te zien. Ze is al jaren verbonden aan deze Themadag. Sabine zegt dat ze graag betrokken wil blijven bij onze Themadag. Dat is hartstikke mooi om te horen. Het geeft aan dat we wat betekenen voor anderen. We maken impact!”