Als EEGA Groep maken we het verschil op sociaal-maatschappelijk gebied. Dat doen we door sociaal te ondernemen. Vorige week hielden we op onze LinkedIn pagina een poll onder onze volgers: welke definitie komt volgens jou het meest in de buurt van sociaal ondernemen? De helft van de stemmen ging naar: je levert een bijdrage aan een maatschappelijk vraagstuk. De andere helft ging naar: je gaat er vanuit dat elk mens gelijk is. Maar wat is dat nou eigenlijk: sociaal ondernemen? En is sociaal ondernemen hetzelfde als duurzaam ondernemen?
Verschillende omschrijvingen
Dat er wel eens onduidelijkheid ontstaat over sociaal ondernemen, is niet zo gek. Er bestaat geen dichtgetimmerde definitie van sociaal ondernemen. Iedereen omschrijft het anders. De Europese Commissie hanteert de definitie van een ‘sociale onderneming’ als volgt:
• Je onderneemt primair vanuit een maatschappelijke missie.
• Je realiseert impact als zelfstandige onderneming die een dienst of product levert.
• Jouw onderneming heeft verdienmodel.
• Je ziet winst als middel, niet als doel.
• Jouw onderneming Is transparant en fair naar iedereen.
• Je bedrijf is sociaal in de wijze waarop de onderneming wordt gevoerd.
• Je baseert bestuur en beleid op evenwichtige zeggenschap van alle betrokkenen.
Meer dan alleen winst maken
Bij een sociale onderneming draait het om meer dan alleen winst maken. Het gaat hierbij om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Bijvoorbeeld door maatschappelijke-, sociale- of milieuproblemen op te lossen. Anders dan goede doelen organisaties, heeft een sociale ondernemingen een verdienmodel en leveren zij net als andere bedrijven producten of diensten. Sociale ondernemingen kenmerken zich door de volgende aspecten: ze hebben een maatschappelijke missie, impact maken staat voorop, er is geen winstmaximalisatie en ze communiceren transparant over de bedrijfsvoering en de te behalen maatschappelijke doelen.
‘Sociaal ondernemen doe je bijvoorbeeld door maatschappelijke-, sociale of milleuproblemen op te lossen!’
Het verschil
Sociaal ondernemen is niet hetzelfde als duurzaam ondernemen. Bij sociaal ondernemen staat de maatschappelijke missie voorop, dit is belangrijker dan het maken van omzet. Een sociaal ondernemer zorgt ervoor dat hij met zijn bedrijf een maatschappelijke vooruitgang teweeg brengt. Daarbij valt te denken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan een baan te helpen. Of een slager die overstapt op de verkoop van vegetarische producten in plaats van vlees. Iemand die duurzaam onderneemt zorgt daarentegen ervoor dat hij zijn werk alleen op een maatschappelijk verantwoorde manier uitvoert. Bijvoorbeeld door plastic op kantoor te recyclen en gerecycled printpapier te gebruiken. Beide vormen van ondernemen zijn er dus op gericht om zo verantwoord mogelijk te ondernemen. Sociaal ondernemen kenmerkt zich vooral doordat het verbeteringen met zich meebrengt voor de mens én een organisatie. Duurzaam ondernemen richt zich daarentegen vooral op ecologische vooruitgang.
EEGA Groep en sociaal ondernemen
Bij EEGA Groep vinden we het belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te betrekken bij onze bedrijfsvoering. Dat trekken we door over de gehele breedte van onze organisatie. We bieden werk- en leertrajecten aan, zorgen voor loopbaanbegeleiding en helpen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan een passende baan. Wij vinden het belangrijk om ieders ambitie te ondersteunen en te helpen bij persoonlijke ontwikkeling. Bovendien willen we ook een voorbeeld zijn voor andere ondernemers en hen inspireren om sociaal te ondernemen en van betekenis te zijn.
Benieuwd hoe we dat doen? Lees ook onze andere artikelen over Social Impact!